Koolrabi is een ontzettend makkelijke, veelzijdige en gezonde groente. De bolvormige kool wint dan ook steeds aan populariteit. Voor je er zelf aan begint: lees hier hoe je koolrabi het best kan schoonmaken, schillen, snijden en bereiden.


Koolrabi ziet eruit als een lichtgroene bol met lange stengels en groene bladeren. Deze kool is echter geen wortel die ondergronds groeit. Wat je op je snijplank ziet liggen, is de verdikte stengel van de koolplant. Koolrabi koop je vers van mei tot december.

 

Rauw of gekookt?

Koolrabi kan je zowel koud als warm klaarmaken. De smaak van rauwe koolrabi komt in de buurt van selder. Anderen zeggen dat het meer iets weg heeft van radijs. Fris is het alleszins. Gekookte koolrabi is zachter van smaak. Je kan het vergelijken met bloemkool.

 

Koolrabi schoonmaken, schillen en snijden

Koolrabi is een lichtgroene, ronde kool met een paar lange stengels en groene bladeren. Snijd om te beginnen de stengels en bladeren eraf, maar gooi ze niet weg: ze zijn namelijk ook eetbaar na een goede wasbeurt onder koud stromend water. 

De ronde bol dien je eerst nog te schillen. Het is belangrijk dat je buitenkant van een koolrabi niet te dun schilt, dus gebruik liever een keukenmes dan een dunschiller. Waarom? Net onder de schil zit een zeer vezelig gedeelte dat je best verwijdert. Nu is je koolrabi klaar om te raspen, koken, vullen, grillen, etc.

Tip: Wil je koolrabi in plakjes, brunoise of julienne snijden? Leg de kool op de platte zijde (de kant waar je zojuist de stengels hebt afgesneden) en werk van hieruit verder. Zo blijft je koolrabi stabiel liggen.

 

8 bereidingen met koolrabi

1. Rauw: koolrabi kan je raspen zoals wortelen om te verwerken in een frisse salade of coleslaw. Je kan ook flinterdunne plakjes snijden van de kool voor een vegetarische carpaccio.
2. Koken: snijd blokjes of schijfjes van de koolrabi en kook ze gedurende 10 à 13 minuten in gezouten water. Wil je een koolrabi in z’n geheel koken? Reken dan 50 à 60 minuten en test met een prikker of scherp mesje of de kool gaar is.
3. Garen in fond: kleine blokjes of reepjes koolrabi kan je ook gaarkoken in fond zoals in deze risotto.
4. Pureren: pureer voorgekookte koolrabi fijn met een aardappelstamper of mix in een blender voor een extra fijne puree. Je kan koolrabipuree afwerken met wat yoghurt, zure room of geitenkaas.
5. Stoven: stoof blokjes of schijfjes koolrabi gedurende 10 minuten in een braadpan met boter. 
6. Roerbakken: koolrabi in schijfjes, reepjes of blokjes kan je bakken in een wok. Voorkoken is niet nodig. 
7. Grillen/roosteren: snijd de koolrabi in dikke plakken, besprenkel ze met olijfolie en bak ze in enkele minuten goudbruin aan beide zijden in een grillpan of op een barbecuerooster.
8. Vullen: koolrabi kan je uithollen en opvullen met champignons, gehakt, spekjes, couscous, rijst en/of kaas. Eerst kook je de ronde kool in z’n geheel voor (zie ‘koken’). Daarna kan je de zachtgekookte koolrabi makkelijk met een lepel uithollen en vullen. Het vruchtvlees kan je ook verwerken in de vulling.