Andijvie is een heerlijk veelzijdige groente die familie is van sla en witloof. De smaak ligt er dan ook ergens tussenin: licht bitter met zachtere delen in het hart van de groente. De golvende, groene bladeren lenen zich voor allerlei bereidingen, van andijvie in witte saus tot een knapperige salade met krulandijvie. Lees hier op welke manier je deze kropgroente het best kan schoonmaken, snijden en bereiden.

 

Waarop moet je letten bij aankoop?


Andijvie komt in twee varianten. Je hebt namelijk gewone andijvie en krulandijvie. Die tweede herken je aan de fijne, gekrulde blaadjes. Gewone andijvie heeft grotere, golvende bladeren en dikke witte nerven in het midden. Andijvie is bijna het hele jaar door verkrijgbaar, met de hoogste aanvoer in de maanden september, oktober en november.

De versheid van andijvie kan je zelf eenvoudig controleren. Zijn de bladeren frisgroen, knapperig en stevig? Dat is de krop die je wil hebben! Het is trouwens normaal dat de binnenste witte bladeren een gele rand hebben. Reken ongeveer 350 g per persoon voor warme bereidingen. Eet je de andijvie rauw? Dan volstaat 125 g per persoon.

Andijvie bevat naast veel vitamine A en C ook veel water. Het verklaart de krokante textuur, maar het zorgt er ook voor dat andijviebladeren relatief snel slap gaan hangen. Bij voorkeur eet je de verse groente dus zo snel mogelijk op. Gekoeld kan je andijvie tot 3 dagen bewaren (in een geperforeerd plastic zakje of in de vershoudlade van je koelkast).

De versheid van andijvie kan je zelf eenvoudig controleren. Zijn de bladeren frisgroen, knapperig en stevig? Dat is de krop die je wil hebben!
 


Hoe smaakt andijvie?


Andijvie is een verre neef van witloof. Logischerwijs is de groente ook licht bitter van smaak. De binnenste bladeren smaken zachter en zoeter. Rauwe (krul)andijvie is heel knapperig en wordt veel gebruikt in salades. Gegaarde andijvie wordt volledig zacht waardoor de groente bij tal van bereidingen past.

 

Andijvie schoonmaken


Andijvie schoonmaken doe je op dezelfde manier als veel andere sla- en koolsoorten.

1. Verwijder slappe of vergeelde bladeren van de krop. Zijn de buitenste bladeren nog fris en groen? Doe ze niet weg want ze bevatten extra veel vitamines!
2. Snijd de onderkant (het ‘kontje’) weg.
3. Spoel de bladeren onder koud stromend water. Er kan flink wat zand en aarde tussen zitten. Laat de gespoelde bladeren uitlekken in een vergiet.
4. Verwijder de harde, witte nerf van de bladeren, zeker als je andijvie rauw serveert. 
5. Scheur of snipper de bladeren in reepjes. De andijvie is nu klaar voor eender welke bereiding.

 

Welke gerechten maak je klaar met andijvie?


Andijvie is een alleskunner. Veelge(s)maakte gerechten met andijvie zijn andijvie in witte saus, stamppot met andijvie en andijviestoemp. Je kan de gestoofde groente ook serveren bij een gebakken stuk vis, vlees of gevogelte. Of wat dacht je van een groentelasagne of wokschotel met andijvie? De groene bladeren lenen zich ook voor soep en rauw is andijvie de perfecte basis voor een knapperige maaltijdsalade

Bekijk hier hoeveel kooktijd je nodig hebt om andijvie te koken, roerbakken, smoren en stomen:
  • Koken: 10 - 12 minuten
  • Roerbakken: 6 - 8 minuten
  • Smoren: 7 - 8 minuten
  • Stomen: 15 minuten